IMAT ĆE OZNAKU: Ograničavanje ugljičnog otiska baterija | SmartlifeHR

Emisije
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete ubaciti do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste potrošili pet minuta vašeg potpuno beznačajnog vremena, na potpuno besmislenu radnju slanja ovog teksta. Budite sigurni da se on najverovatnije neće nikad pojaviti u medijima jer niti imamo vremena niti imamo želju da se bavimo. vašim glupostima.

Ostalo

Upišite pojam u tražilicu i pritisnite ENTER

IMAT ĆE OZNAKU: Ograničavanje ugljičnog otiska baterija

Autor Ivan Vukić

Utjecaj baterija na okoliš uskoro će biti transparentniji

 Baterije.jpg Izvor: Europski parlament

Globalna potražnja za baterijama trebala bi se povećati 14 puta do 2030., a EU bi mogla činiti 17% te potražnje. Povećanje broja električnih vozila na baterije potaknut će potražnju - predviđa se da će se na cestama EU-a do 2030. naći najmanje 30 milijuna električnih vozila s nultom emisijom. Iako se očekuje da će električni automobili značajno smanjiti emisije stakleničkih plinova, oni imaju lošu stranu koja je štetna za okoliš: njihove baterije.

Usponom digitalnog gospodarstva, obnovljivim izvorima energije i niskom mobilnosti ugljika tržište će postati strateško na globalnoj razini. Europski parlament priprema nova pravila za održivije i etičnije baterije kako bi se osiguralo da se baterije mogu prenamijeniti, preraditi ili reciklirati na kraju njihova životnog vijeka.

Izvješće koje je Parlament usvojio u ožujku 2022. ima za cilj upravljati cijelim životnim ciklusom proizvoda, od dizajna do potrošnje pa sve do recikliranja u nove proizvode. Prijedlog je povezan s akcijskim planom za kružno gospodarstvo EU-a i industrijskom strategijom EU-a.

 Recikliranje baterija u EU.jpg Izvor: Europski parlament

U 2019. godini 51% prijenosnih baterija prodanih u EU-u prikupljeno je za recikliranje. U Hrvatskoj je u toj godini za recikliranje prikupljeno najviše prijenosnih baterija i akumulatora, gledajući svih 27 EU zemalja. Daleko smo iznad europskog prosjeka. Postoje posebni postupci recikliranja baterija za svaku vrstu baterija zbog različitih metala i spojeva koji se koriste za njihovu proizvodnju.

Sav otpad iz automobilskih, industrijskih i električnih baterija trebao bi biti prikupljen. Postavit će se stroži ciljevi prikupljanja prijenosnih baterija:

• 70% do 2025., u usporedbi s izvornim prijedlogom Komisije od 65%
• 80% do 2030. umjesto 70%
• 75% do 2025. i 85% do 2030. za baterije za laka transportna sredstva

Kako se klasificiraju baterije?

Zastupnici Europskog parlamenta pozvali su na uvođenje nove kategorije baterija za “laka prijevozna sredstva” kao što su e-bicikli ili e-skuteri, zbog njihove sve veće upotrebe i tehničkog razvoja. Nova kategorija dolazi uz postojeće klase prijenosnih, automobilskih i industrijskih baterija.

Baterije će morati nositi oznaku koja odražava njihov ugljični otisak kako bi njihov utjecaj na okoliš bio što transparentniji. Oznaka će pokrivati cijeli životni vijek baterije. Nove baterije morat će sadržavati minimalne razine recikliranog kobalta, olova, litija i nikla. Proizvodnja baterija uvelike ovisi o uvozu kritičnih sirovina, posebice kobalta, litija, nikla i mangana koji imaju značajan utjecaj na okoliš i društvo. Čak 18 puta više bit će potrebno litija u 2030. godini, u 2050. čak 60 puta više.

 Baterije i održivost.jpg Izvor: Europski parlament

Europskoj uniji bitna su i ljudska prava koja se krše prilikom proizvodnje sirovina za baterije tako da će se morati osigurati i provoditi strože kontrole za proizvođače baterija kako bi se baterije proizvodile etičnije. Proizvođači će se morati pridržavati zahtjeva koji se odnose na rizike oko nabave, obrade i trgovine sirovinama, kemikalijama i sekundarnim sirovinama.

MOŽDA ĆE VAS ZANIMATI